melbourne en de great oceaan road naar adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Lotte - WaarBenJij.nu melbourne en de great oceaan road naar adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Lotte - WaarBenJij.nu

melbourne en de great oceaan road naar adelaide

Blijf op de hoogte en volg Lotte

23 Februari 2013 | Australië, Adelaide

Zaterdag 9 februari maar dan nu 's avonds...
De vrouw van het hostel had tegen ons gezegd dat wij een half uurtje zouden doen over het stuk van bondi naar centraal station waar onze greyhound bus zou staan om naar canberra te gaan. Een uur van te voren weg gaan zou ruim op tijd zijn zei ze... NIET!! Alle Bussen van bondi naar het station daar zaten vol en die reden dus gewoon door. Wij zaten zo in de stress dat we zelfs met de taxi naar centraal wilde gaan maar zelfs die zaten helemaal vol. Uiteindelijk een heel stuk gelopen en wild zwaaiend naar alle bussen toch nog eentje gevonden die ons mee wilde nemen. Als een randebiel gerend met die zware backpack op onze rug, handbagage tas op onze buik en tassen met eten in onze handen naar de trein. Even op adem gekomen en op centraal station uit de trein gesprongen, al rennend de weg vragend naar de busstopplaats kwamen we om 17.10 daar aan. 10 minuten te laat en de bus was natuurlijk al weg. Wij helemaal bezweet, uitgeput en met stressige paniek in onze ogen het greyhound kantoor binnen. Op ons ticket stond heel duidelijk dat het niet geruild of veranderd kon worden maar toch zette de meneer onze ticket om naar de bus van 18.00. De buschauffeur was ook nog zo lief om ons ergens anders dan de normale uitstap plaats af te zetten zodat we geen andere bus hoefde te nemen. Om 22.00 kwamen we aan in ons hostel in canberra. Wat thee gedronken en heerlijk gaan slapen.

Zondag 10 februari
Bij de vrouw van het hostel wat informatie en een plattegrond over de must see dingen van de hoofdstad van Australie gescoord, uitgecheckten snel op weg omdat we maar 1 dag hadden in canberra. Onze tassen konden wel in het hostel blijven staan dus even geen gesjouw. Het was zo moeilijk om een hostel te vinden omdat het multi cultural festival werd gehouden. Alle mensen verschillende nationaliteiten verkochten eten en traden op. Erg leuk om te zien. Toen naar het rugbyveld gegaan. Op de kaart zag het er veel mooier uit dan In het echt. Gewoon een afgeragd stuk gras was het. Met de bus zijn we naar het oude en nieuwe parlement house gegaan. Onderweg vertelde de buschauffeur van alles over canberra en het parlement house. Alles staat symetrisch hier met grote stukken gras water tussen de gebouwen. De gebouwen zijn ook heel groot. Daarna door parlement garden gelopen en in de bibliotheek geweest, toen was het alweer tijd om terug te gaan en onze tassen op te halen. Omdat er niks Word omgeroepen in de bus en er ook geen kaart ofzo hangt met haltes daarop 3 haltes te laat uitgestapt. Omdat het zondag is en een nationale feestdag gaat de laatste bus naar het centrum al om 18.56 terwijl onze bus pas om23.55 gaat. Het zekere voor het onzekere stonden wij om 17.15 bij de Bushalte en waren wij ruim optijd Bij de opstapplaats. We mochten tot 22.30 binnen wachten. Daarna werd het gebouw gesloten omdat er al 3 dakloze mensen zichzelf hadden opgehangen in de wc en 3 andere hadden elkaar in een gevecht vermoord. Er zat een hele rare dakloze mevrouw daar. Raar praten, boos kijken naar een koreaans meisje die er zat en toen zij weg was boos kijken naar ons. Buiten begon de vrouw boos te praten tegen ons. Ze had een belachelijk zwaar leven blablabla, wij waren stom blablabla. Gewoon niet kijken en negeren en dan hield ze na een tijdje op. Eindelijk kwam de bus eraan en kon de reis naar melbourne beginnen.

Maandag 11 februari
Wat een ellendige busrit was dat! Slapen in het vliegtuig was was alsof we sliepen in een 5 sterren hotel vergeleken met dit. Je kon je hoofd en benen nergens kwijt, de stoelen konden amper naar achter en de beloofde wifi was er ook niet. Ruim 8 dramatische, uitputtende uren later kwamen we aan in melbourne. Een Heel brok lopen later hadden we ook ons hostel gevonden. Helaas pas inchecken om 13.30 dus gezellig vechtend tegen de slaap bivakeren in de hal met onze spullen. Met 2 duitse meiden afgesproken dat we omstebeurd op de spullen zouden passen zodat de anderen wat boodschappen konden doen en we niet 7 dollar voor een kluis hoefde te betalen. Als backpacker ga je geen dingen betalen die Niet nodig zijn natuurlijk. Eindelijk in onze kamer snel de beste bedden opgeeist en een hoek voor onze spullen. Even mijn ogen dicht doen werd 2 en een half uur slapen. Tijdens het eten in de kleine vieze keuken met amper borden en bestek kwamen we de duitse meiden tegen. Gezellig met zijn 4en gegeten en afgesproken om morgen melbourne te Gaan ontdekken. Na het eten ben ik gaan douchen. Super klein, geen plek voor je handdoek en kleren en de deur is een simpel douchegordijn. Op de wanden en grond zat zoveel haar dat je mij niet kan Wijsmaken dat er elke dag word schoongemaakt of er moeten nu 25 kale meiden rondlopen. Ik moest bukken omdat ik te groot was voor de douche maar goed het water was wel warm. Toen op de kamer genoten van de verschrikkelijke muziek van anderen die je super goed hoort omdat de muren niet doorlopen tot het plafond.

Dinsdag 12 februari tot en met zondag 17 februari
We zijn in hetzelfde hostel gebleven en hebben alles samen gedaan met de 2 duitse meiden vici en britta. Britta vond het leuk om te koken dus dat was heel handig. Vlakbij het hostel was een grote supermarkt waar we al ons eten haalden. Elke avond speelden we yatzee in de keuken met de mensen die mee wilde doen. Soms daarna nog naar de rivier om daar met de mensen uit het hostel te zitten.
Diego, een franse jongen die al een tijdje in melbourne was, wilde onze persoonlijke tourguide wel zijn. Met hem de tennisvelden van Melbourne gezien en in een echt cricketstadion een echte cricketgame gezien. Het was extreem saai, de spelers staan stil, gooien een bal, doen wat stappen vooruit en klappen af en toe. Ach nu ik toch in australie ben en er is een wedstrijd die je kan zien moet je dat een keer doen. Daarna weer een van de vele tuinen gezien en een pauze gehouden daar heerlijk liggende in het zonnetje.
Samen met vici en Britta besloten dat we een auto gaan huren om via de great oceaan road naar adelaide gaan rijden. Bij 2 verschillende organisaties informatie gevraagd en uiteindelijk een auto met daktent gehuurd voor 5 dagen. Officieel kunnen daar 3 mensen in slapen dus een tent erbij gekocht zodat we allemaal een slaapplaats hebben dan.
In de zoektocht naar de winkel voor de tent en de supermarkten veel door melbourne gelopen. Iedereen zegt dat melbourne mooier en beter is dan sydney maar ik vind van niet. Ik vond de parken en gebouwen mooier en wist makkelijker de weg te vinden daar. Melbourne is ook leuk, mooi en met aardige mensen maar sydney vond ik toch fijner. In sydney voelde ik mij thuis, hier leef ik gewoon even.

Maandag 18 februari tot en met vrijdag 22 februari
Vici en britta bleven bij alle spullen en gingen op zoek naar een goede route. Laura en ik gingen op pad om de auto op te halen. Een klein handtekeningetje later kreeg ik de de sleutels in mijn handen gedrukt en ik kon gaan rijden. We moesten eerst gaan tanken voordat we naar het centrum van melbourne konden gaan om de meiden en spullen op te halen. Ik reed de verkeerde kant de benzine pomp op en vergat even dat ik geen koppeling hoefde in te trappen en het dus de rem was wat ik intrapte waardoor we opeens in 1 seconde stil stonden maar het tanken hebben we overleefd. Naar de harde kern van melbourne reden we natuurlijk verkeerd zonder kaart en zonder eigenlijk te weten waar we zaten maar uiteindelijk ook weer de weg gevonden. Het links rijden is niet moeilijk, je stuur zit ook aan de Andere kant dus Dat merk je niet eens. Het word moeilijk bij de rontondes omdat je dan opeens de andere kant op moet en bij de stoplichten. 2 van de 4 stoplichten gaan op groen en dan Mag je rechtdoor, links en rechtsaf en de voetgangers mogen ook nog oversteken. Het is opletten maar als je het een beetje door hebt is het te doen.
De auto helemaal volgepropt met alle spullen en we konden echt op weg naar de great oceaan road. Natuurlijk verkeerd gereden met de rare onduidelijke borden en straten maar na 1 keer vragen reden we goed. Een extreem lange rechte weg waar je maar 100 mocht rijden, dat is in dit gebied overal het maximum op de snelwegen later kwamen we aan op het echte bergen en stuurwerk. Ik vond het prachtig om te rijden. Al die bochten en haarspelden, heuvel op en af.. echt geniaal! We reden langs de kust en zijn gestopt bij een strand en allemaal uitkijkpunten. De eerste avond netjes op een camping geslapen, dag 2 en 3 hebben we Wild gekampeerd. Dag 2 was et al heel laat en was ik er na 2 hele dag rijden klaar mee dus vlak bij een huis geparkeerd en gevraagd of we daar konden slapen. Dat was geen probleem. Daktent en gewone tent opgezet en slapen maar. Dag 3 was ergens tussen de bomen in het hoge gras. De andere sliepen in de daktent en ik in de auto. Niet heel confortabel maar het was te doen. Dag 4 hebben we weer op een camping geslapen. Op de campings was iedereen onder de indruk van onze daktent.
Het koken ging wel oke. Op de campings hadden we een keuken dus dat was geen probleem. Op de andere dagen hadden we ons gasstelletje alleen toen ik de gezonde worteltjes aan het koken was was het gas op. Noodgedwongen zijn we uit eten gegaan in een plaatselijk eetdingetje. De mensen hadden zo een accent dat je ze amper kon verstaan.
Na de great oceaan road moesten we nog honderden kilometers rijden naar adelaide. We hebben of te hard gereden of hele stukken overgeslagen want een dag voor planning kwamen we aan in adelaide. We zijn naar het strand gegaan. Het was soms een beetje fris door de wind die er stond maar verbrand ben ik in ieder geval niet dus dat is heel goed.
Dag 5 hebben we de spullen met de auto naar ons hostel gebracht en hebben toen de auto terug gebracht. Toen we de auto wilde inleveren moesten we hem eerst nog schoonmaken. We hadden de kleine lettertjes natuurlijk niet gelezen. Binnen een uur moest de binnen en buiten kant schoon zijn en een plek gevonden worden waar we dat konden doen. Het was stressen maar het is gelukt! Dat scheelt weer 100 dollar boete.
Terug in het hostel had laura erge last van haar voet. Een week geleden een misstap gemaakt en nu nog steeds last dus ze wilde naar het Ziekenhuis op aanraden van iemand die al 10 keer zijn voet gebroken had. Dus wij naar het ziekenhuis, een paar uur daar gezeten, foto's gemaakt maar er was niks te zien. Met pijnstillers terug naar het hostel gegaan. Pasta gegeten in de schoonste keuken die ik in australie heb gezien, even gerelaxt en toen met britta, vici en een gozer uit venezuela naar het fringe festival gegaan. Een muziek en komedie festival met acts over de hele wereld dat hier word gehouden. De australische humor is heel anders dan de mijne maar de acts van de googelaar en een man met messen was wel heel goed.

Dit was het weer wat ik de afgelopen tijd beleefd heb. Als het lukt om hier een baan te vinden blijven we hier 2 maanden werken. We zullen zien of het lukt.

• 23 Februari 2013 - 13:02

Petra:

Hallo Lotte,

je hebt weer heel wat beleeft,het gaat je allemaal goed af lees ik.Ik heb grote bewondering voor je dat je dit allemaal onderneemt. Succes met het zoeken naar werk en tot gauw weer.

Dikke xxx je tante

• 23 Februari 2013 - 14:07

Laura:

Goed om te lezen dat Julie in Melbourn zijn.
    Ik hoop dat je er werk kan vinden en leuke mensen ontmoet.
    Heel veel plezier en tot het volgende verslag.
    Groetjes Bob en Laura xxxx

• 23 Februari 2013 - 14:15

Laura:

Leuk om te lezen dat jullie in Melbourn zijn ik hoop dat je er werk kan vinden en leuke mensen ontmoet.
    We zien uit naar het volgende verslag over wat je er meemaakt heel veel plezier.
    Groetjes Bob en Laura xxxx

• 23 Februari 2013 - 17:36

Cora:

En weer een lekker lang verslag van je avonturen, leuk!! Ook al heb ik het meeste al via andere wegen vernomen, blijft het leuk om je verhalen te lezen. Je hebt al trouwe volgers die steeds reageren. Super!
    Kan je hier geen foto's opzetten? Ik wil die camper wel eens zien.
    Wens Laura sterkte met haar voet en doe Niek de groeten als je hem gaat bezoeken.
    Hopelijk vinden jullie snel een baan. Ik mag maandag weer beginnen na een weekje vrij.
    Nou, geniet er maar weer van!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxje moedertje

• 23 Februari 2013 - 19:01

Joke:

Saai is het bij jullie beslist niet.
    Geniet er maar met volle teugen van en succes met het zoeken naar 'n leuk baantje!
    Ik geniet volop van je verslag en kijk al uit naar de volgende.
    Groetjes Grap en Joke

• 24 Februari 2013 - 12:31

Ben En Jo Keijzer:

O wat dappper zijn jullie,links rijden als je hetnog nooit gedaan hebt!
    Geniet maar hoor,en bedankt voor je mooie verhalen
    tante Jo omeBen